Az alábbi cikket kb egy hónapja hozta le az erdély.ma, de aktualitása megnőtt éppen a cikkhez fűzött kommentárok miatt, amiért újra lehozzuk mi is. Tényként lehet ezután kezelni, hogy egy blogbejegyzéses hazugság gyanús állítást a szövetségi elnök készpénzként taglalja, amivel saját magát a hazugság megerősítőjévé "avanzsálja", ugyanakkor le is járatva, nem elnöknek valónak csökkentve, de a népközösségi választó már átlát a szitán:
2012.02.07.
Izsák Balázs, a Székely Nemzeti Tanács elnöke és Bíró Zsolt, a Marosszéki Székely Tanács elnöke is részt vett február 3-án a Kárpát-medencei Autonómiatanács (KMAT) ülésén, amelyet Tőkés László, a KMAT elnöke hívott össze budapesti európai parlamenti irodájába. Izsák Balázs és Bíró Zsolt közös sajtótájékoztatón számolt be a részletekről.
Izsák Balázs szerint a tanácskozás egyetlen napirendi pontja az uniós szintű polgári kezdeményezés volt. „Köztudott, hogy az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanácsnak és az RMDSZ-nek is van elképzelése, és javaslatokat tettek erre vonatkozóan. Az RMDSZ, az EMNT és az EMP jelen levő képviselői elismerték, hogy a Székely Nemzeti Tanács elképzelése a legkidolgozottabb, a legnagyobb az esélye, hogy az EB nyilvántartásba vegye, hiszen a 2011/211-es számú rendeletnek is megfelel” – nyilatkozta Izsák Balázs, hozzátéve, úgy gondolják, hogy Székelyföld problémája, Székelyföld alapvető kérdése, a területi autonómia megragadható az unió szemszögéből, illetve az uniós jog szemszögéből is, hiszen a területi, gazdasági, társadalmi kohézió az uniós politika része, és ennek révén megszüntethető az a nagyon-nagyon régóta tartó hátrányos megkülönböztetés, amely Székelyföldet sújtja, de egyben tematizálni is lehet a jogalkotási folyamat során Székelyföld autonómiájának kérdését.
Bíró Zsolt, anélkül, hogy minősítette volna az RMDSZ és az EMNT elképzelését, feltűnőnek nevezte, hogy választási évben „ilyen nagy az igyekezet”, mert gyakorlatilag polgári kezdeményezésről van szó. Ezért, „ha olyan alakulatok kerülnek most előtérbe, amelyek megtehetnék ezeket a kezdeményezéseket az európai parlamenti képviselőik által, akkor kissé furcsának találjuk, s mindenképpen fenntartásokkal fogadjuk ezt a nagy igyekezetet”. Ugyanakkor arról beszélt, hogy az RMDSZ a FUEN keretében képzeli el a lobbizást, amitől az SZNT nem zárkózik el, de nem biztos abban, hogy ez a legjobb szervezet, hiszen hatalmas ernyőszervezet, amely közel 90 kisebbséget tömörít, amelyeknek több mint a fele nem is él az Európai Unióban. Az SZNT meglátásában a szövetségeket nem feltétlenül a FUEN-ben kell keresni, hanem azok között, amelyek Európában autonóm közösségek, és autonóm közösségként népként határozzák meg magukat.
Az SZNT potenciális szövetségesei a katalánok, baszkok, skótok, írek, korzikaiak, s ezen népcsoportok egyikének sincs szervezete a FUEN-ben. Egyetlen kivétel Dél-Tirol.
A KMAT résztvevői szakmai bizottság létrehozásáról döntöttek, amelynek tagjai március 31-ig jelentést készítenek a polgári kezdeményezést illetően. Mózes Edith, e-nepujsag.ro
Hozzászólások:
Aladár írta (2012.03.03. 08:49:45)
Sajnos én találkoztam olyan székelymagyar szórványpappal is, aki akkor amikor megkérdeztem, hogy miért nem próbálunk meg beindítani egy magyar osztályt, azt válaszolta: "nem szabad a gyerekek jövőjét kockára tenni". Járjanak csak román iskolába a magyar gyerekek, mert így jobbam érvényesülnek. Természetesen nem szabad általánosítani, de ott ahol a közösség vezetői sem állnak ki kategorikusan a magyar oktatás mellett, ott elvesztünk. Ilyenkor mit tehet az az egy-két család, aki magyarnak szeretné felnevelni a gyerekeit? Semmit. Marad a költözés, ami nem egyszerű...
menasag írta (2012.03.03. 08:24:05)
Netuddki Már rég nem Vásárhely vagy Kolozsvár a magyarság fő központja, az csak nosztalgia. A napokban láttam a tv-ben egy riportot (igaz nem teljesen )ami a nagyváradi iskolákról szólt és ott az egy kislány nyilatkozott, hogy ő ugyan magyar de a szülei úgy határoztak, hogy járjon román nyelvű iskolába mert akkor jobban boldogul, és ami a csúcsa volt mindennek, arra a kérdésre, hogy otthon hogyan értekeznek azt válaszolta néha beszélnek magyarul. Fájdalmas és szégyenletes. Aki elszakad az anyanyelvi tanulástól az elszakad a magyar kultúrától is amit soha nem fog tudni bepótolni, vagyis abból magyar többet soha nem lesz, esetleg olyan liberós-féle aki ugyan törve fogja beszélni a nyelvet de gondolkodása más lesz. A román politika már születése óta az elnyomáson, az elrománosításon dolgozik, és amint látjuk mint a harapófogó körbe fogta a magyarságot. Minden igyekezetével azon van, hogy meggyőzze a magyart, hogy csak románul boldogulhat és ez sokszor sikerül is, mert az ilyen félrevezethető emberekre építve elnemteleníti azokat. Ha most a maradék többségben nem mozdul valami, nem tudjuk megvetni a lábunkat akkor többet soha nem lesz önálló és saját nyelvű régiónk. Vásárhelyen is ezért kellene olyan polgármester aki nem csak beszéli a magyart hanem tesz is valamit érdekében, hogy megmaradjunk.
Netuddki írta (2012.03.02. 19:02:27)
T. menasag! Erdély, még ma is, legnagyobb magyar közössége erősen demoralizált. Erős a román politika azon szándéka, h. Székelyföldet zsugorítsa össze Hargitára, Kovásznára. Szerintem a magyar-román erdélyi erő-szkanderezés itt fog eldőlni a következő 5-10 évben és jelenleg VESZTÉSRE állunk. Ha a magyarság NEM tud változtatni az itteni helyzeten (ezen belül a saját maga összeszedettségén) akkor az egész erdélyi magyarság végérvényesen LEJTŐRE kerülhet. Ha TUD változtatni, külföldi erőket is felvonultat saját maga erősítésésre, az előrelépés NEM CSAK szimbólikus lesz.
menasag írta (2012.03.02. 16:18:29)
Autonomista. A romániai magyarság legjobb példaképe Vásárhely. Minden második magyar azt vallja, hogy nem kell magyar polgármester.
menasag írta (2012.03.02. 16:11:34)
VKF-5 írta (2012.02.09. 22:48:41)
Az a bizonyos megbecsülés amolyan komámasszonybeszéd, mert nincs hiteles alapja, de maradjunk ennél ha ennyire ragaszkodik hozzá. Mint már említettem én is székelynek vallottam magam, mert az vagyok, és tágabb ártelemben magyar, na nem azért mert a románok ahhoz sorolnak, hanem mert ez egy etnikai öröklődés. Ha az EU szabályait vesszük, akkor sem fognak sem a tótokhoz sem az oláhokhoz sorolni hanem ugyancsak megmaradunk a magyar nemzet tagjaiként és ha az Isten megsegít még a maga által oly féltett önállóságtól sem riadnánk vissza, sőt egyik kitűzött célunk. Ha végigolvassa eszmefuttatását akkor rádöbben, hogy mennyire összegabalyodott a saját okoskodásában. Ön ugyan pártolja az autonómiát de retteg az önállóságtól. Izsákkal meg az a helyzet, hogy mint politikus bakot lőtt, olyan magatartásra buzdította a székelységet aminek ma az ellenkezőéért harcol foggal-körömmel. Meggondolatlanul, vagy hízelgésből sok embert magára haragított, amit egykönnyen nem mos le magáról. Azt is tudomásul kéne venni, hogy nem az EU szabja meg, hogy én hová tartozok, hanem én mondom meg ki vagyok, tehát azt " szaxuál " amit akar én akkor is az leszek aminek vallom magam. Persze vannak kivételek akiknek ha nem súgják a fülébe, hogy kicsoda akkor képes akárminek vallania magát, és bele is szoktak, hogy minden szavazás vagy számlálás előtt ki kell oktatni őket, de nem mindenki ilyen. Tehát nyugodjon bele, hogyha én azt állítom, hogy székely vagyok, akkor a világon mindenki tudni fogja hogy egyben magyar is vagyok, viszont maga mondhatja hogy magyar, mert attól még nyugodtan nézhetik akárminek.
VKF-5 írta (2012.02.18. 23:50:18)
Az erdélyi magyarság számára a legjobb példa a koszovói albánok volnának. Kiszülték a szerbeket, és utána kiüldözték őket.
VKF-5 írta (2012.02.18. 23:47:17)
"Bevallottan székelynek": Spanyolországban nem a spanyoloknak, és Olaszországban sem az olaszoknak van autonómiájuk. És ezek az autonómiák sem a spanyol vagy az olasz nemzeti érdekek érdekében vannak, hanem azok ellenében. Nem véletlen, hogy csak erőszakkal tudták kivívni ezeket az autonómiákat. A székely autonómia lehet pillanatnyi kényszer a törvénytelenül létező és hazugságokon alapuló nagyromán nemzetállam ellen, de higgye el, Nagy-Magyarország visszaállításával idejét fogja múlni.
Autonomista írta (2012.02.15. 23:22:58)
A romániai magyarságnak a legjobb példa Finnország lehetne, ahol a szárazföldi svédek személyi autonómiával, az alandiak területi autonómiával rendelkeznek. Finnországnak két hivatalos nyelve van: finn és svéd, holott a svéd nyelvű lakosság a 6 %-t sem éri el. Ez a rendszer tudna működni Erdélyben (személyi elvű autonómia), illetve Székelyföldön (területi autonómia) is!
Bevallottan székely írta (2012.02.15. 23:20:09)
Spanyolországban és Olaszországban például néhány régiónak sajátos státusza van, magyarán területi autonómiája és ez mégsem okoz káoszt!
VKF-5 írta (2012.02.15. 19:40:42)
Az identitással egyetértek, de a lokális identitás nem írhatja felül az össznemzeti identitást. A székely, jász, kun stb. identitás van a magyarságért, és nem fordítva. Ezért elleneztem ezt a "valljuk székelynek magunkat" kampányt, nomeg a benne rejlő román veszéleyk miatt. Az önkormányzatiságnak meg semmi köze az identitáshoz.Nagy-Magyarország valamennyi régiójának és lakójának egyforma szabadság és önkormányzatiság jár, mert ezt követeli az egyenlőség elve. Ha különböző jogokkal bírna Palócföld, a Kiskunság Székelyföld stb. akkor az nem szabadság volna, hanem káosz. És akkor a 48-ba kivívott egyenlőség helyett visszatérnénk a középkori privilégiumok világába.
Bevallottan székely írta (2012.02.13. 23:45:41)
Wilson elvei a gyakorlatban soha nem valósultak meg, legalábbis a magyarság szempontjából épp az ellenkezője valósult meg a "népek önrendelkezésének". Sajnálom, de én a Magyar Nemzetet és Magyarországot, csak az önkormányzatisággal bíró Székely Néppel (ha úgy tetszik: nemzeti közösséggel) és Székelyfölddel tudom elképzelni!!! Az uniformizálás csak szétzilálná a magyarságot! Igen, a székely, a jász, a kun, a palóc csak önmaga identitásának megélésével tud jó (a legjobb és leghűebb) magyar lenni!
VKF-5 írta (2012.02.13. 16:57:48)
Bevallottan, akkor ott tartunk, hogy akkor a magyarságon belül valamennyi néprajzi alcsoportnak jár az "önrendelkezés", hiszen amiket felsorolt, többé kevésbé ez minden magyar néprajzi alcsoportról elmondható: jászokról, kunokról, hajdúkról, palócokról, stb.
"József" nevű hozzászóló legutóbbi (2012-02-12 17:57:51)-es hozzászólásában fején találta a szöget: az RMDSZ a magyarság sorvasztására lett kitalálva, a többi, egymással is acsarkodó álnemzeti politikai szervezet pedig a félrevezetésére. A román titkosszolgálat, ha már nem tudja elérni, hogy a székely román legyen, akkor legalább megpróbálja elérni azt, hogy ne legyen magyar se. Erre szolgál a székely önérzetnek a magyarság ellenében kifejlesztett székely sovinizmussá fejlesztése az SZNT&MPP co., Valentin Stan, Borsos Gézáék valamint Csibi-ék által. Jó lenne már végre elfelejteni ezt a magyarság ellenében Wilson által kitalált "népek önrendetlenkedési joga" nevű agyrémet, ami csak zsákutcába visz. Vesszen a wilsonizmus! Vissza a magyarság kizárólagos kárpátmedencei történelmi jogaihoz!
József írta (2012.02.12. 17:57:51)
Endre, talált, süllyedt! Bevallottan, nagyon el van tévedve. Az általam felsoroltaknak első ösztönzőjüktől a kilencedikig mindig a saját zsebük volt, a tizediket meg az Ön, és mások megvezetésére használták, sikerrel, amire utolsó bekezdése is bizonyság.
tóducz endre írta (2012.02.12. 17:38:22)
Kedves Bevallottan, elég messze tetszik tartózkodni a humorérzéktől.
Bevallottan székely írta (2012.02.12. 15:07:25)
Józsefnek: Az Ön által felsorolt politikusok nagy többsége Székelyföld és a Székely Nép ellen dolgozik! Azon igyekeznek, hogy megszüntessék a székely öntudatot és az erdélyi szórványmagyarok sorsára juttassák! a székelységet. 1991-ben Verestóy volt az első, aki az "agyagfalvi kezdeményezésre" felhívta a román hatóságok figyelmét és azok tankokkal, harckocsikkal vonultak ki néhány koszorúzó ember ellen... 2003-ban Markó Béla, még Vadim Tudort is megelőzve, ítélte el a Székely Nemzeti Tanács létrejöttét... És szinte mindenik felsorolt név mellé illeszthetnék egy hasonló "székely önállóságvágygyal" telített cselekedetet... Nem tudom, Ön hol látja ezekben az alakokban a székely önállóságvágy eredményét??? Mindig csak az összerdélyi magyarság volt a célkitűzésük és ennek is köszönhető, hogy a székelység ott tart, ahol...
József írta (2012.02.12. 14:56:14)
Bevallottan, a sajátos székely önállóságvágy eredménye: Domokos Géza, Markó Béla, Kelemen Hunor, Verestóy Attila, Márton Árpád, Borboly Csaba, Borbély László, Frunda György és a sor folytatható.
Bevallottan székely írta (2012.02.12. 14:38:13)
VKF-5-nek: A kérdésre adott válaszával nem érthetek egyet, hisz a történelmi Magyarországon belül is megilleti a székely népet az önrendelkezés-, és ez által Székelyföldet az önkormányzás joga!
Ön is székely! Nem érzékeli, hogy azért mennyire sajátos a székely élet minden területe (közbirtokosság, kaláka, humor, beszéd-nyelvjárás, szabadság- és önállóságvágy, saját szimbólumok, ünnepek, néphagyomány, népviselet, népzene és néptánc, stb)???!!!
VKF-5 írta (2012.02.12. 04:22:10)
Válaszaim Bevallottan székelynek:
1-2: Mindkét esetben az ermán közzétett adatokra tudok csak hagyatkozni, a 25 ezres becsült szám egy hozzászóló számlálóbiztosé, bevallom, nem hiteles forrás.
3. Vér nélkül nincs Szabadság, ezt tudomásul kell venni.
4. Csibi Barnának az akcióival 100%-osan egyetértek. Neki a székey-identitás kampányát ellenzem, és azt, hogy amúgy számomra szimpatikus akcióival hitelesíti azt. No meg, azt, hogy volt pénzügyőri állása ellenére népvezérkedik. (Tehát ügynökgyanús).
A hatósági zaklatások nem oszlatják el senki esetében az ügynökgyanút, a beépített embereket ugyanúgy meghurcolja a hatóság, nemcsak azért, hogy a közösség előtt ne lepleződjenek le, hanem mert legtöbbször maga az eljáró hatóság sem tudja, hogy beépített ember.
5. Mi az hogy "dönthettek volna másképp?" A Haza szolgálata nem szívesség, hanem kötelesség, mégha érdem is egyben. Az 1918-as "székely köztársaság" ötletét alapvetően rossznak tartom, mert a honvesztő Károlyi-Mihály-féle politika elfogadásán alapult. (Megjegyzés: a november 19.-i Szentkoronagyalázó eskütételen a Szentkorona teremben volt egy vitrinkiállítás az 1918-19-es Székely Nemzeti Tanácsról, ahol az akkori SZNT tagjaként az áruló Károlyi Mihály politikáját követő Nagy Györgynek a fényképét is kirakták).
Az általam gyűlölt szászok általam eddig nem ismert példája nem változtat szikla szilárd álláspontomon.
Kérdésére válaszolva: pontosan annyi önkormányzatot kapnának, mint az ország többi része egységesen: vármegyei önigazgatás. Azon belül hajlok arra, hogy a vármegyén belül a járásokat - nemcsak Székelyföldön, hanem országos szinten egységesen a Lajtáig - hivatalosan ne járásoknak, hanem székeknek nevezzék, és így a Székelyföldet alkotó vármegyéken belül a székek megfelelhetnének a történelmi székeknek. Amúgy mielőtt illetéktelenséggel vádolna, tápos pestiséggel vádolna, nyolcadíziglen aranyosszéki székely vagyok.
I. Csaba írta (2012.02.11. 16:18:07)
Az udmr ismét és megint és állandóan sunyizik, simliskedik, elsuttyol a lényeg elől. Mindent csinál, csak szint ne kelljen vallani. Janicsár banda ! Akkor is az, ha ettől belegebednek a kollaboráns elvtársék...
tóducz endre írta (2012.02.11. 15:51:27)
Ex úr, keveset, de jól tetszett szólni! Tisztelettel.
ex Kalib úr írta (2012.02.11. 15:23:00)
"...csak emberéletet nem követelő figyelmeztető akciókat..." Mások nem ilyen szégyellősek. Többségi fiatalok például. És a bíróságok hallgatólagos támogatásával.
